Čeští uživatelé Airbnb si v průměru za rok vydělají 66 tisíc korun.

Praha je pro službu klíčovým evropským městem, je čtvrtá nejnavštěvovanější.

Počet lidí, kteří Airbnb využívají, výrazně roste.

Chataření a trávení dovolené na chalupě se v Česku opět vrací do módy. Hodně to pociťuje i služba Airbnb, start‑up ze San Franciska propojující majitele nemovitostí s návštěvníky. Společnost hlásí nárůst chat v české nabídce. „Lidé mě v poslední době často oslovují s tím, že mají chatu, a ptají se, jestli je dobré dát ji na Airbnb. Je to nový trend,“ říká Václav Gráf, manažer pro Česko.

Do databáze domů pro krátkodobé nájmy se navíc postupně dostávají i luxusní stavby, jež mají k běžné rodinné rekreaci daleko. Například zámek v Třebešicích nebo novorenesanční vila v Poděbradech. „Máme taky hodně hausbótů. Jeden moderní na Praze 7 a pak šest u Císařské louky, v oblasti, kde jsou kempy,“ popisuje Gráf, který stál začátkem letošního roku u rozjezdu české pobočky třetího nejoceňovanějšího start‑upu světa – jeho tržní kapitalizace se podle žebříčku listu Wall Street Journal vyšplhala na 25,5 miliardy dolarů.

Podle Gráfa, jenž dřív pracoval i pro tuzemskou filiálku taxi aplikace Uber, roste Airbnb v Česku velmi rychle. Začátkem loňského roku mohli uživatelé v aplikaci nebo na webu najít asi tři a půl tisíce nabídek na krátkodobý pronájem bytů, pokojů nebo jen gaučů a nyní už Češi nabízejí 11 tisíc položek.

Někteří hoteliéři v tom vidí nekalou konkurenci, protože se tak podnikatelé mohou vyhnout poplatkům nebo přísnějším hygienickým pravidlům. Například v Berlíně došla situace tak daleko, že kvůli ubývajícímu množství bytů začala nedávno platit vyhláška zakazující pronajímat celé nemovitosti.

„Jsme otevřené tržiště, nikoho nediskriminujeme. Najdete tam penziony, občas malé hotely. V tuto chvíli jen pět procent uživatelů v Praze má víc než pět nabídek. Je to pro nás stále relativně malá skupina. Pořád u nás převládají jednotlivci, kteří pronajímají své vlastní byty,“ brání se Václav Gráf. Podle něj nabízí 80 procent hostitelů ubytování v místě, kde sami bydlí.

Z peněz, které zaplatí host majiteli bytu, si Airbnb bere tři procenta. Průměrně Češi nabídnou 36 nocí v roce, loni si v průměru vydělali 66 tisíc korun. „Je třeba říct, že je to za celé Česko a na jedné straně se to týká hostitelů, kteří pronajímají byt po babičce, na druhou stranu studentů nabízejících gauč v obýváku,“ upozorňuje Gráf.

MILIARDY Z BYDLENÍ
Službu založili v roce 2008 mladí podnikatelé Brian Chesky a Joe Gebbia. Postupně se z ní stal jeden z nejhodnotnějších start‑upů světa, jeho aktuální tržní kapitalizace je přes 25 miliard dolarů. Firma loni získala investici 1,5 miliardy dolarů od fondů General Atlantic, Hillhouse Capital Group nebo Tiger Global Management. Airbnb má ve své nabídce více než 1,5 milionu míst k pronájmu ve 34 tisících měst 191 zemí světa. Společnost, sídlící v San Francisku, je dávána za příklad fenoménu sdílené ekonomiky podobně jako taxi služby typu Uber nebo Lyft.

Zdroj: http://byznys.ihned.cz/c1-65336120-cesky-airbnb-ma-uz-11-tisic-polozek-na-sluzbe-pro-zprostredkovani-pronajmu-se-objevil-zamek-i-hausboty